Cykelträning – tips

411290-mountain-biker

Cykling har blivit en riktig folksport i Sverige. Under de senaste åren har man märkt en stor ökning bland både tävlingscyklister och vanliga motionscyklister.

Om man är sugen på att komma igång med sin cykelträning gäller det att börja med lite kortare turer, både för att få upp flåset och för att vänja sig vid cyklingen som träningsform. Efterhand som fysiken och orken blir bättre kan man utöka träningen och börja köra allt längre turer. Tycker man att det är roligt kan man anmäla sig till ett lopp för att ha ett mål för sin träning. Det brukar vara mycket bra för träningsmotivationen.

Utrustning

Många gånger kan det vara fördelaktigt att köpa sin cykelutrustning på nätet. Där finns oftast ett mycket större utbud och man kan hitta märken och modeller som kan vara svåra att hitta i fysiska butiker där man ofta endast saluför ett fåtal av de större märkena. Det finns flera sajter på nätet, som till exempel Cykelkraft, som specialiserat sig på cyklar och tillbehör till dem. Hos Cykelkraft har man dessutom utvecklat en tjänst där man hjälper dig att hitta den rätta cykeln, monterar den, ställer in bromsar och växlar, testcyklar och slutligen levererar cykeln hem till din dörr.

Börja lugnt

Det är viktigt att komma ihåg att inte göra det alltför komplicerat för sig. Många går ut alldeles för hårt, sätter orimliga krav på sig själva – och faller ofta på eget grepp. Det är bättre att gå ut lite lugnare för att sedan öka intensitet och frekvens på träningen successivt. Det allra viktigaste så här i början är faktiskt att man tar sig ut överhuvudtaget! Läs Expressens tips för att få igång din egen cykelkraft.

admin