Undvik det dåliga

Vill man bli fin får man lida pin brukar det heta när man pratar om hur man ska komma i den form man vill. Det finns också några saker som man vill undvika om man inte vill lida pin.

Helt enkelt saker som man ska undvika om man inte vill riskera att hamna ur form eller rent utsagt må dåligt av. Vi listar några av de saker du bör undvika om du vill att din form ska fortsätta vara som den är, eller förbättras.

Sluta röka

Fimpa ciggen

Det finns en orsak till varför det är så sällan man ser duktiga idrottsutövare stå och suga på en cigarett innan och efter de idrottar – det är helt enkelt skadligt för kroppen och förutom att det skadar kroppen med de gifter som cigaretten innehåller så försämrar det också konditionen. Så vill du behålla konditionen så är det inte heller någon smart idé att röka.

Är du i startfasen och håller precis på att ändra om din livsstil med mer motion och ett nyttigare leverne som då innefattar att sluta med cigaretter så kan vi ge ett tips som kan skynda på dina lungors tillfrisknande. Det finns företag online som säljer en typ av elektroniska cigaretter som inte innehåller de hundratals tjärämnen som finns i vanliga cigaretter, utan den rök du drar in innehåller förutom nikotinet bara vattenånga. På så sätt kan lungorna skonas och du kan gradvis röka mindre och mindre.

Måttliga portioner

En annan bov är god mat. Det finns förvisso väldigt nyttig mat som är nyttig, men i allmänhet så gäller ändå rådet att äta måttliga portioner av alla maträtter man äter. Genom att inte äta för stora portioner så utvidgar man inte heller magsäcken som man annars gör när man äter sig riktigt mätt. Måttliga portioner gör det också lättare att undvika att man stoppar i sig för många kalorier per dygn.

Träna inte för hårt

Vårt sista tips kanske kommer lite oväntat med tanke på att vi tidigare skrivit om att hård träning ger bra resultat och att vill man bli fin så får man lida pin. Men det finns flera orsaker till att inte träna för hårt, här kommer tre av dem:

  • Tränar man för hårt så är det lätt att efter ett tag tappa motivationen och ge upp.
  • Tränar man för hårt så kan man skada sig.
  • Tränar man för hårt så kan kroppen ta stryk och till sist inte ta till sig träningen utan bryter istället ned kroppen. Detta är dock mycket ovanligt.

Roger