Träningstips, löpning vs promenader

Träning är något som egentligen alla borde syssla med i någon form eftersom träning som nog de flesta känner till har så väldigt många positiva effekter på både kropp och själ. Dock kan det ibland vara lite svårt att komma igång framför allt om man inte tränat tidigare.

5886413-cheerful-couple-friends-running-in-park

Ett bra tips om man inte tränat tidigare och vill komma igång är att inte sätta ambitionsnivån för högt i början eftersom detta gör att man lätt tröttnar och slutar redan efter några veckor.

Ha inte som mål att springa en mil tre gånger i veckan och dessutom köra två pass på gymmet. Sätt istället mål som är realistiska och som framför allt inte känns jobbiga. Man ska inte ha ångest för att man ska träna. Träning ska vara lika med lust och glädje.

Vill man börja löpträna kan ett bra mål till en början vara att ha som mål att köra ett par joggingpass per vecka för att få upp det berömda flåset. När man efter ett tag blivit varm i kläderna kan man öka träningsdosen och kanske springa 2-3 gånger i veckan, varav en runda omfattar en mil. Om man känner att man kommer igång med träningen på ett bra sätt kan för övrigt en mil vara ett alldeles utmärkt mål att sätta upp för att ha en morot med träningen.

Ett bra tips om man verkligen söker en utmaning med sin löpträning kan vara att anmäla sig till något motionslopp för att ha någonting att jobba mot. Runt om i Sverige finns en rad olika lopp man kan springa, såväl längre som kortare distanser.

Har man inte lusten att springa så fungerar också promenader alldeles utmärkt. Dessutom förbrukar man lika mycket energi när man går som när man springer, det vill säga det går åt lika mycket energi att springa en kilometer som att gå en kilometer. Enda skillnaden är att förbränningen ser olika ut. När man springer förbränner man aningen mer kolhydrater och vid gång förbränns aningen mer fett. Man bränner alltså mer fett av att gå en mil än av att springa en mil.

Dock finns det även andra aspakter att ta hänsyn till när det kommer till vad som är bäst för förbränningen och det är det faktum att man förbrukar energi även efter avslutat träningspass. Ju hårdare man tränar desto högre energiförbrukning även efter träningspasset.

En annan aspekt är att löpning ger en starkare fysik och påverkar kroppen positivt på en rad andra sätt, så sammanfattningsvis får man nog ändå säga att löpning är att föredra framför promenader. Dock är promenader mycket bättre än att inte göra någonting alls.

admin